Nieuws

Casus #207: Killer Clown

 

Hoe een Killer Clown de macht kreeg over een gezin

“Hij heeft rode haren, en is bijna kaal en heeft een wit gezicht.” vertelt ze verder.
“En hij heeft ook rode lippen en in zijn ogen is er ook een beetje rood.”

“Hmm”…”en wat heeft hij aan?” vraag ik best wel bezorgd. In mijn levendige fantasie ontstaat er het beeld van de clown die er voor heeft gezorgd dat ik clowns niet zo leuk vind (understatement): IT.

“Nou, hij heeft een pak met gekleurde balletjes er op aan… en grote schoenen.” vertelt Anna (10 jaar), terwijl ze om haar heen kijkt. Het is even stil en ik kijk geruisloos met haar mee.

“Is hij hier?” fluister ik zachtjes. “Nee” schudt ze.

“Da’s jammer, ik wilde hem net vragen wat hij hier doet!” zeg ik luider (voor het geval hij er toch is).

Situatie:

Anna blijkt al een jaar niet in haar eigen bed te slapen, laat staan in het donker in haar eigen kamer te willen zijn. Het wordt zelfs zo erg dat ze niet meer alleen in op de bovenverdieping wilt zijn als het donker is. En als ze daar is, moet er iemand mee en moeten alle lichten aan.

Als ouders of haar broer dit weigeren raakt zij in paniek; ze trekt wit weg en begint te huilen.

ook als ze ‘s nachts ontdekt dat ze in haar eigen bed ligt staat zij hysterisch op. Ze is dan niet meer in haar eigen bed te krijgen. Het enige wat helpt is om in bed te liggen bij haar ouders of zus van 14.

Naar bed gaan is dan ook zo’n drama,zoals ouders dat verwoorden, dat ze het al niet eens meer proberen anders te doen.
Vaste routine: 1 van de ouders zorgt ervoor om altijd op de bovenverdieping te zijn, alle lichten aan te doen. En oh ja, bij het baden moet er ook iemand in de badkamer zijn.

Vanwege alle drama is haar zus Roos, genoodzaakt om eerder naar haar kamer te gaan omdat Anna niet alleen in de kamer van Roos wilt zijn en het nodig heeft dat er iemand aanwezig is wanneer ze moet slapen.

Ouders zijn aan het einde van hun latijn aangezien Anna binnenkort op kamp gaat met haar volleybalgroep. Ze vindt volleybal geweldig, heeft leuke contacten met de andere meiden… maar wil niet mee naar het kamp. Ze wil namelijk niet dat anderen weten dat zij dit niet durft, volgens haar ouders.

Ze gaat wel eens logeren bij opa en oma, daar wordt de routine voortgezet.

Kwaliteiten:

  • het netwerk van Anna is stevig en gehecht
  • ouders en Anna staan er voor open om hun patroon te veranderen

Valkuilen:

  • onbewust versterken ouders en de rest van de omgeving de angsten en wordt de Killer Clown steeds groter en machtiger.
  • Anna’s Grote Ik laat op dit gebied nog weinig van zich zien.

Proces:

Anna krijgt inzicht in wie ze is, krijgt meer zelfvertrouwen en kan ook kijken naar ‘de minder leuke’ kanten van zichzelf.

Ouders krijgen meer inzicht in hun manier van opvoeden. Zo ontdekken zij, met name moeder, dat zij het moeilijk vindt om confrontaties aan te gaan, haar eigen grenzen duidelijk aan te geven. Vader ontdekt dat hij het lastig vindt om zijn dochter kwetsbaar en bang te zien, dit geeft hem een machteloos gevoel. Bij nader onderzoek herkennen beide ouders dat deze inzichten te maken hebben met situaties en patronen uit hun eigen verleden.

Ouders zien ook in dat een niet bestaande clown toch iets teveel invloed kreeg. En begonnen zij grenzen te stellen aan de wensen van Anna (die gebaseerd waren op haar angsten)

Anna leerde de baas over haar gedachten en gevoelens en… haar kamer terug te nemen.

– Meriam- 

                                                                                                                                                                                                                                                                    Advice from
the Parenthood Family:
“O, hell-to-the-no!”
“No clown is going to mess up my sleeping time”